LIV. Parkovanie na kanalizačných poklopoch

Stavbárske matiné

Dátum pridania: 16.5.2022

Dostali sme otázku, či sme už videli, ako vyletel do vzduchu kanalizačný poklop. Našťastie nie. Tieto situácie sa veľmi zriedkavo stávajú vo veľkomestách, kde sa cez poklopy dá zostúpiť do podzemných šácht, v ktorých sú okrem kanalizácie vedené aj iné inžinierske siete. Niektoré havárie sú zachytené a vysvetlené na videách a dajú sa dohľadať na internete pri zadaní slov „exploding manhole covers“.

Stretli sme sa ale s inou situáciou, na ktorej si ukážeme, aké rizikové môže byť parkovanie na kanalizačných poklopoch.

Rodina bývajúca na prvom poschodí si spokojne raňajkovala v kuchyni, keď sa im odrazu cez bezpečnostný prepad začala valiť znečistená voda do kuchynského drezu. Čiže spätný tok kanalizácie. Veľmi nepríjemná situácia, ktorej šťastím bolo, že obyvatelia boli doma a duchaprítomne zapchali prepadovú dierku. Zachránili sa tak pred vytopením splaškami. Týmto problém nevyriešili, iba ho „posunuli“ o poschodie vyššie. Keď splašky nevyrazia na 1. poschodí, vystúpajú v stúpačke a budú postupne ohrozovať byty na vyšších podlažiach. Niekto z rodiny hneď bežal za všetkými susedmi, ktorí majú byty nad nimi, aby nepúšťali vodu a nesplachovali.

Zavolali havarijnú službu a zhodou okolností sme všetkých stretli na schodisku v tomto dome. Keďže najprv nebolo jasné, prečo dochádza k tak masívnemu spätnému toku, poradili sme pracovníkom havarijnej služby, aby najprv preverili vonkajšiu kanalizáciu, či tam nie je niečo upchaté. Mali šťastie. Kanalizačný poklop sa nachádzal pred vchodom do domu a nebolo nad ním zaparkované žiadne vozidlo. Otvorili ho a problém bol odhalený: totálne zapchatá kanalizačná prípojka pre túto vetvu stúpačky.


Obr. 1 Na parkovacom mieste nebolo našťastie zaparkované žiadne vozidlo


Obr. 2 Pohľad do revíznej šachty. Žltou je označený hlavný smer odtoku splaškov, červenou nepriepustná hmota odpadu a tukov, ktorá upchala prípojku.

Pracovníci havarijnej služby prekvapení neboli, údajne s tým majú bohaté skúsenosti. Dali sme sa s nimi do reči a dozvedeli sme sa, že bytové domy môže mať niekoľko vetiev kanalizačných prípojok, ktoré sú spolu zokruhované. Stáva sa, že napríklad päť je správnych a šiestu pri výstavbe nezvládli. Nie je v nej primeraný spád a splašky sa tam hromadia. Potom stačí, keď niekto vylieva do drezu prepálený olej z fritéz, alebo v záchode spláchne hygienické vložky, a toto vytvorí časom nepriepustnú bariéru. Takúto bariéru môžeme vidieť aj na obr. 2. Potom sa už iba čaká, kedy sa nahromadí toľko odpadovej vody, ktorá nemôže odtekať a začne postupne do výšky zapĺňať kanalizačnú stúpačku v bytovke. Prví na rane budú obyvatelia prízemia, následne 1. poschodia atď.

Ak sa zistí, že obyvatelia na príčine nie sú, a potvrdí sa problém zlého vyhotovenia kanalizačnej prípojky (čo bol problém na tejto adrese), oprava môže byť pomerne drahá. Alternatívnym riešením je pravidelné prečisťovanie tejto poškodenej kanalizačnej vetvy, napríklad raz za pol roka. Havarijné služby tento servis vykonávajú bežne.


Obr. 3 Pracovníci havarijnej služby prepchávajú kanalizačnú prípojku


Obr. 4 Pohľad do revíznej šachty po prepchatí a vyčistení kanalizačnej prípojky. Zásah trval vyše hodiny.

Ako to súvisí s parkovaním? Pomerne jasne. Ak by na poklope bolo zaparkované vozidlo (obr. 1, pričom to vozidlo tam môže byť zaparkované dlhodobo), nemohli by pracovníci havarijnej služby odstrániť problém. Možno by to skončilo až výjazdom hasičov a odťahom legálne zaparkovaného vozidla.

Aké z toho plynie ponaučenie? Vyhýbať sa navrhovaniu parkovacích státí na akýchkoľvek poklopoch! Nemusí pritom ísť o splaškovú kanalizáciu. Hocijaký poklop zakrýva prístup k niečomu, čo môže byť dôležité pre správne fungovanie celého domu. Môžu to byť internetové káble, dažďové zvody, lapoly, čokoľvek.

Na ďalšej fotografii vidíme, ako projektant na inej adrese navrhol parkovanie vozidiel priamo na línii poklopov. Len na tejto časti vidíme, že osem potenciálne zaparkovaných vozidiel bude blokovať desať poklopov.


Obr. 5 Projektant navrhol parkovanie priamo na línii poklopov

Parkovanie sa mohlo riešiť aj inak – stačilo vymeniť prístupovú cestu s parkovacími státiami.


Obr. 6 Keby projektant navrhol parkovacie miesta na opačnej strane (naznačené červenou farbou) a prístup k nim by bol v línii zelenej šípky, žiadne zaparkované auto by neblokovalo k poklopom prístup

Na záver sa pozrieme do histórie. V roku 2011 sme písali pre TREND Rande s realitou a posudzovali sme kvalitu Cubiconu v bratislavskej Mlynskej doline. Aj tam sa vyznamenali s kanalizačnými poklopmi.


Obr. 7 „Verzia“ Cubicon, Mlynská dolina v Bratislave


>> Novší článok: pripravujeme
<< Starší článok: LIII. Kasulové okno a ďalšie vychytávky

Chcete mať pohodlný prístup k seriálom Stavbárske matiné a Tajomstvá nehnuteľností?

Budeme vám posielať link na čerstvé vydania.
Je to zadarmo, žiadna cenzúra ani obťažujúca reklama vedľa textov.


Fotogaléria