LXI. Inšpektor smeruje do kúpeľov 5. časť

Stavbárske matiné

Dátum pridania: 7.11.2022

Dnes zakončíme príbeh o kúpe bytu od developera. Kostrbatá cesta od prvej obhliadky kvázi dokončeného bytu sa natiahla na vyše polročné obdobie čakania. Čím všetkým si musel prejsť náš kolega, ste sa mohli postupne dočítať v predošlých štyroch častiach nášho matiné.

Naposledy sme skonštatovali, že viaceré naše námietky stále neboli primerane vyriešené. Samozrejme, príbeh sme pre lepšie pochopenie skrátili. Niektoré nálezy sme museli viackrát zdôvodňovať. Pred poslednou návštevou stále nebol vyriešený dverný otvor do kúpeľne a niektoré maliarske nedostatky, a tak sme opäť reklamovali.

Napokon sa na byt prišiel pozrieť aj nadriadený stavbyvedúceho. To bolo v čase, kedy sme dostali pozvánku, že naozaj je už všetko opravené. Nebolo. Dverný otvor bol stále úzky. Rozbehla sa diskusia, že všetky podobné byty majú tento otvor rovnaký. Na to náš kolega argumentoval, že ešte pred podpisom kúpnej zmluvy dostal prísľub od predávajúceho, že otvor bude zväčšený. Navyše v zmluve bol priložený pôdorys, ktorý (pri zohľadnení mierky) znázorňoval výsledné dvere široké 70 cm (teda otvor 80 cm). Minule sme spomenuli, že problémy vznikajú na stavbách najmä kvôli komunikačným nedostatkom. V tomto prípade nám zhotoviteľ uvádza, že on nedostal od predávajúceho žiadnu informáciu o zmene otvoru, čo bol dôvod, prečo nechcel opravu vykonať. Ale za to my naozaj nemôžeme. Napokon sme sa dohodli, že o týždeň by už aj dverný otvor do kúpeľne mal byť podľa zmluvy a našich očakávaní, čo sa aj stalo. Avšak predchádzalo tomu 5-násobné (!) reklamovanie.


Obr. 1 Opravený dverný otvor na požadovanú šírku 80 cm


Obr. 2 Opravený dverný otvor na požadovanú šírku 80 cm

Všimli sme si tiež, že zhotoviteľ opravil aj omietku v okolí vzduchotechnickej prípravy na varenie (to sme nežiadali), avšak potešilo nás to. Aj nátery stien vyzerajú konečne dobre.


Obr. 3 Opravené maliarske chyby

Záverom teda môžeme konštatovať, že developer vykonal všetky opravy podľa požiadaviek nášho kolegu. Ten musel vyvinúť zvýšené úsilie a dôrazne sa domáhať svojich práv. Nemyslíme si, že sme vyhrali. Dosiahli sme férovú remízu. Pri kúpe nehnuteľnosti by nemali byť víťazi. Pretože druhá strana je automaticky porazená, a to v biznise nebýva dobrý záver. Náš kolega dostal to, za čo zaplatil. Vie, že nemá dokonalý byt (taký nie je asi žiadny), ale nedostatky mu developer opravil.

Nebojte sa, my dobre vieme, že niektoré chyby neboli opravené technologicky ideálne. A niektoré sú takmer neopraviteľné (volá sa to developerský štandard). Ak si tento príbeh číta developer, tak vie, že my vieme :-)

Nechceme privolávať čerta a zaiste si nemyslíme, že týmto sú starosti vyriešené. Ukazuje sa, že šírenie nechcených zvukov cez vzduchotechnickú stúpačku v byte je vo väčšom rozsahu, ako by človek čakal. Takisto si náš kolega rezervoval v kalendári termín prvého stretnutia vlastníkov – bytová schôdza, čo môže byť tiež rodeo. No a veľa vecí sa môže ukázať počas záručnej doby. Takže zostávame ostražití. Ak sa vyskytnú problémy, je úplne jasné, že ich vyriešenie nemusí prebehnúť hladko podľa normálnych (časových a kvalitatívnych) očakávaní.

Takto je to s novostavbami. Stovky z vás máte podobné skúsenosti. Niektorí oveľa horšie a niektorí, našťastie, oveľa lepšie. Kupovať si dnes novostavbu nemusí byť pohoda-lahoda. A to sme ešte neotvorili tému inflačných doložiek a špekulatívnej cenotvorby (toto náš kolega nemusel riešiť, pretože sa rozumne celému riziku vyhol).

Po sľubnom úvode sa preberanie bytu natiahlo. Náš kolega si prešiel tŕnistou cestou a už má za sebou aj ozdravný pobyt v kúpeľoch.

Týchto päť častí o kúpe novostavby od developera sme nezverejnili samoúčelne. Bolo to predjedlo k hlavnému chodu. Tým je naše riešenie, čo robiť/nerobiť, ako kupovať/nekupovať novostavby, ako sa zorientovať v realitnej inzercii, ako riešiť reklamácie, čo sú to developerské zmeny bez upozornenia, na čo myslieť pri podpise zmlúv a ďalšie dôležité úkony, ktoré sa týkajú kúpy novostavby. Nabudúce si tento hlavný chod naservírujeme a veríme, že všetkým kupujúcim významne pomôže, aby sa nenechali obabrať. Pretože pri kúpe nehnuteľností nejde o fazuľky...


>> Novší článok: LXII. Bedřichu, jeď do Pelhřimova, ať víš, do čeho jdeš!
<< Starší článok: LX. Ďalší pokus akceptovať „odstránené“ vady bytu 4. časť

Chcete mať pohodlný prístup k seriálom Stavbárske matiné a Tajomstvá nehnuteľností?

Budeme vám posielať link na čerstvé vydania.
Je to zadarmo, žiadna cenzúra ani obťažujúca reklama vedľa textov.


Fotogaléria