Dátum pridania: 9.11.2024
Tento článok bol s možnosťou verejnej diskusie zverejnený na portáli Nehnuteľnosti.sk
Súčasťou kúpy bytu býva často aj parkovacie státie. Ak si ho objednávate takzvane z papiera, tak vám developer zvyčajne ponúkne rôzne miesta. Jedny vyzerajú na výkrese lepšie, iné horšie. A niektoré dokážu v preberací deň poriadne prekvapiť.
Nedostatočné rozmery, naklonené roviny, nevyhovujúce polomery zákrut, absencia odvodnenia podlahy, šialenosti pre vozičkárov a množstvo ďalších lapajstiev týkajúcich sa parkovania nájdeme v realitnej praxi každý deň. Dnes sa predávajú parkovacie státia v bratislavských novostavbách za 20, ale tiež aj za ťažšie stráviteľných 60 tisíc eur. Objednať si za túto sumu parkovacie miesto, a mať s ním problém – to nechcete. A problémy nechcete, ani keby to miesto stálo iba 20.000,- €.
Ľudia sa najčastejšie obávajú, že pod stropom nad ich budúcim parkovacím miestom budú viesť rôzne potrubia. Pred rezerváciou bytu (a parkovacieho státia) zháňajú výkresy, aby sa uistili, že na ich auto nebude nič kvapkať a že svetlá výška bude dostatočná. Sú to oprávnené obavy. Vlastník vozidla na bratislavskom sídlisku Dlhé diely by vedel rozprávať.
Existujú aj horšie riziká. Ukážeme si príklady, kedy sa špecialisti na bezpečnosť prišli na kolaudácie zrejme iba ponúknuť chlebíčkami a na kontrolu im už akosi nezostal čas. Ak by aj nasledujúce príklady neboli exaktne pokryté normami a predpismi, ešte stále by sa projektanti a zodpovední schvaľovatelia mali riadiť zdravým rozumom.
Napríklad si objednáte parkovacie státie, na ktorom keď si zaparkujete svoje auto, významne sa zníži požiarna odolnosť, alebo sa obmedzí prístup do úkrytu civilnej ochrany. Toto sa stalo v Petržalke: masívne vráta sú kyvné, nie posuvné. Zasahujú do dvoch parkovacích miest. Ako sa budú zatvárať, keď budú parkovacie miesta č. 122 a 123 obsadené?
V Karlovej Vsi to projektant „vylepšil“ a v suteréne bytovky zahatil vchody do úkrytov civilnej ochrany dvoma parkovacími miestami. Bolo by zaujímavé sledovať, ako by, nedajbože, v prípade skutočného nebezpečenstva ľudia odsúvali zaparkované vozidlá. Na druhej strane, je to veľmi pekný príklad úspešnej maximalizácie tržieb.
Potrubia nemusia viesť iba nad automobilmi. Šoférov môžu obmedzovať v samotnom zaparkovaní. V jednej z ružinovských garáži museli kolaudační komisári vidieť, že takéto riešenie je kvôli šírke v rozpore s technickou normou, napriek tomu sa parkovacia garáž skolaudovala. Majiteľ státia čoskoro zistí, že číslo 8 nebude jeho šťastné...
V katastrálnom území Devínskej Novej Vsi stojí novostavba, kde vyzerá celá garáž na prvý pohľad dobre. Až kým sa nepozriete bližšie. Nad parkovacím státím č. 135 sú síce potrubia a podlaha je preťatá sektorovou dilatačnou škárou, ale to nie sú jeho najväčšie mínusy.
Tým je skrinka s hasičskou hadicou. Kvôli zaparkovanému vozidlu sa nebude dať otvoriť. A ako by ste v zhone brali hasiace prístroje, je tiež otázne. Obdobných situácií poznáme celú kopu. Aj keď to hasičom pri kolaudáciách evidentne nevadí, budúcim majiteľom by malo.
V Dúbravke to projektant „osolil“ ťažko postihnutým. Pridelil im miesto, ktoré snáď vyhovuje iba parkovaniu motorky.
Počas našich inšpekcií nám klienti často povedia, že parkovacie státie netreba kontrolovať, na ňom sa predsa nič nedá pokaziť. My máme iné skúsenosti. Niekedy to zájde až tak ďaleko, že sám developer dobre vie, že niektoré parkovacie státia nie sú súladné so zákonom, prípadne technickou normou. Je veľa prípadov, kedy sme kupujúcim pomohli a na základe našich argumentov bol developer dotlačený k výmene alebo aspoň k cenovej zľave.
Nakoniec zaparkujeme na Kolibe. Blíži sa zima, možno bude snežiť. Na tejto adrese to kompetentní poňali vskutku hipstersky. Keď sa budete v chumelici vracať domov, najprv pred bránou zastavte, vystúpte, metličkou odstráňte sneh z kapoty, strechy a kolies, a až potom môžete spokojne vojsť do garáže. Aj takto si totiž predstavujú niektorí projektanti, developeri a kolaudační komisári parkovanie v moderných novostavbách.
Ak si objednávate parkovacie státie, venujte pozornosť tradičným parametrom, akými sú umiestnenie, veľkosť, nájazdové uhly, potrubia pod stropom a pod. A tiež aj netradičným parametrom: prvky protipožiarnej ochrany, nesprávne umiestnené dopravné značky zhoršujúce výhľad, olejové škvrny na podlahe, blokovanie únikových ciest atď.
Parkovanie dokáže prekvapiť a rezervácia konkrétneho miesta podľa marketingovej škice býva často lotéria s napínavým záverom. Parafrázujúc Forresta Gumpa: Parkovanie je ako bonboniéra. Nikdy neviete, aké miesto napokon dostanete. Pokiaľ je pri odovzdávaní bytu, v tomto prípade parkovacieho státia, niečo problémové, sťažujte sa. Sú to vaše peniaze. Ďalšie situácie, ako sa chrániť pred kúpou zlého parkovacieho státia (od developerov, keď ešte stavba nestojí) opisujeme v našej knihe Pozor, novostavba!.
Mimochodom, ak ste si objednali parkovacie státie s nabíjačkou pre elektrovozidlo s príslušnými fyzikálnymi parametrami, dajte si naozaj na kontrole záležať. Bolo dodané to, za čo ste zaplatili, alebo iba niečo s polovičnými nabíjacími parametrami? Lebo aj to sa stáva.
>> Novší článok: pripravujeme
<< Starší článok: Je vymaľované! Ale ako?
Vyhlásenie o zodpovednosti
Každý článok vychádza zo skutočnej udalosti. Identifikačné údaje a mená boli z dôvodu ochrany pozmenené. Dej príbehu je zjednodušený a upravený tak, aby bol ľahko pochopiteľný pre bežného čitateľa. Za žiadnych okolností nemožno situáciu zovšeobecňovať alebo generalizovať. Rovnako neplatí, že všetky obdobné charakteristiky sa týkajú aj ostatných bytov v danom projekte, prípadne podobných nehnuteľností. Každý príbeh je individuálny a bol zverejnený ako poučenie sa z chýb iných, resp. situácií, ktoré nie vždy bežnému kupujúcemu prídu na myseľ.
Ku každej nehnuteľnosti a jej časti je vždy potrebné pristupovať osobitne. Akékoľvek postupy v oblasti stavebných nedostatkov a sporov je potrebné najprv konzultovať s odborne spôsobilým stavebným inžinierom a následne s registrovaným advokátom.
Autori článku nepreberajú na seba žiadnu zodpovednosť za konanie podľa odporúčaní, ktoré sú v texte uvádzané. Pri každej nehnuteľnosti je potrebné oboznámiť sa so skutkovým stavom, a to najmenej fyzickou obhliadkou, skúmaním príslušnej projektovej dokumentácie a podobne.