Dátum posúdenia: 18.2.2011
Tento článok s možnosťou diskusie bol zverejnený na TRENDreality.sk.
V Osle majú Vigelandov park, ktorý možno pokojne označiť za dominantu mesta. V bratislavskom časopriestore si zvykáme na rôzne babylony, akoby výška musela byť nutná podmienka na pridelenie slova dominanta. A keď sa k tomu pridajú myšlienkové pochody investora, slovenskej a americkej skupiny architektov, vzniknú veže. Tie tri na bratislavskej Bajkalskej ulici si už prešli kadečím a určite ešte nepovedali posledné slovo. Sú precedensom pre podobné objekty v okolí, ktoré určite časom prídu.
Urbanizmus a širšie okolie
Reinkarnovať priestor autobusových zastávok na súbor obytných budov je v zásade dobrá myšlienka. Akurát polohopis s využiteľnou šírkou ľahko nad 30 metrov, dopravná vyťaženosť lokálnej tepny, Tehelné pole so všetkými možnými aspektmi svojej podstaty (a nejasnej budúcnosti), výškopis okolia a viacero iných argumentov podľa nás hovoria jasnou rečou – chyba. Obytný súbor tohto rangu a výrazu by si zaslúžil úctivejšiu parcelu. Úctivejšiu k sebe samému, k blízkovzdialenému okoliu, k panoráme mesta (klik pre foto), k obyvateľom okolia i svojim vlastným, či ku kvalite diela. Avšak boli tu predstavy investora, marketingová lokomotíva, do toho stavebný boom, zaručená výhodnosť investície, atď. atď.
Nie, tieto veže so svojou hmotou a stvárnením mali byť postavené na inom mieste.
Kvalita projektu
III Veže sú známe svojím fázovaním, zmenami a prekresľovaním. Pôvodne uvažované tri natočené kubusy podľa slovenských škíc zmenili chicagskí architekti na dynamické tvary s eliptickými pôdorysmi. Možno ich inšpirovala aj famózna Poštulkova strecha susednej športovej haly v tvare hyperbolického paraboloidu. Postupne pribudli strešné šilty a ďalšie prvky, ktoré vytvárajú celkom pôsobivý dojem. Eliptický pôdorys zvykne prinášať so sebou isté obmedzenia pri zariaďovaní interiérov, ale túto nevýhodu sme až tak necítili. Projektanti sa snažili vyhnúť viacerým rizikovým (a financie odčerpávajúcim) faktorom, napr. vplyvu hladiny podzemnej vody voľbou pomerne plytkej úrovne založenia stavebných objektov. Veríme, že sa spolu so zhotoviteľmi úspešne popasovali so zložitosťou základových pomerov (3. geotechnická kategória) a zvýšenou hladinou rakovinotvorného radónu v podloží.
Usporiadanie nosných prvkov je umné a ponúka miestnosti s jasnými pôdorysnými rozmermi a tvarmi. Je tu snaha stĺpy zakomponovať do fasády a ušetriť tak na priestore. Celkovo je pôdorys typického podlažia každej veže čitateľný. V centre sa nachádza jadro so šachtami a schodiskom, ktoré zabezpečuje tuhosť veže. Na stabilite sa výrazne podieľajú stužujúce priečne steny. Na schodisku nám vadilo rozmiestnenie stupňov na ramene ako aj chýbajúce bezpečnostné značenie (klik pre foto).
Rozostupy medzi vežami sú také, že v niektorých mezonetoch môže výhľad na susednú vežu evokovať nepríjemný pocit rútiaceho sa zaoceánskeho parníka na člnkujúceho sa turistu.
Popri výhľade na mesto a okolité (neverejné) zelené športové plochy vidíte z mnohých bytov veľmi dobre do kuchýň vedľajšej veže. Môžete tiež ohodnotiť stav a spôsob využívania iných loggií (klik pre foto) alebo zistiť, či už má suseda ožehlenú bielizeň.
Asi najkrajší výhľad je z tretej, severnej veže smerom na vinohrady (klik pre foto). Žiadna ďalšia veža neprekáža vo výhľade, na druhej strane sme zaznamenali šumy, že práve táto veža je najkomplikovanejšia z hľadiska sadania.
Súbor ponúka bytové priestory rôznych výmer – od klasického garsónkového bývania (marketingovo 1 izbový byt), až po veľkometrážne mezonety. Dispozície bytov sú v zásade logické, niektoré riešenia v mezonetoch sme ale nepochopili, napr. klaustrofobické jacuzzi s výhľadom nikam (klik pre foto). Príjemnou pôdorysnou proporciou nás potešila bezloggiová garsónka č. 481, výborný dispozično-priestorový dojem na nás zanechal 4i byt č. 614 v severnej veži. Na druhej strane pri bytoch s delenými loggiami sa treba pripraviť na stratu rozhovorového súkromia.
V III Vežiach nachádzame zaujímavý úkaz. Vykryštalizovalo sa tu plnohodnotné internacionálne prostredie, od investičných Írov, cez protinožcov až po Helénskych študentov farmácie. Podstatné je, že prenájom bytov drví „trvalopobytové“ bývanie, čo je zrejme logickým vyústením charakteru a kvality projektu. Na svoje si tu prídu rôzni cezpoľní, priaznivci prenájmov či hotelového spôsobu bývania.
V objektoch nájdeme spoločenskú miestnosť (klik pre foto), posilňovňu (klik pre foto) a v obchodnej časti celé spektrum rôznych prevádzok.
Inteligentnosť riešení
Začneme na pošte – aspoň taký dojem máme z vestibulu plného poštových schránok priemyselného vzhľadu (klik pre foto). Ešte predtým musíme prekonať vstupné dvere, ktoré sa recepčnému nepodarilo otvoriť automaticky a musel ich prísť otvoriť osobne. Na bezpečnosti obyvateľov sa podieľa SBS, vrátane recepcie, na ktorej sa musíte hotelovým spôsobom legitimovať.
Pokračujeme k výťahom. Každá veža má tri výťahy s kapacitou po 17 osôb, z ktorých 1 je evakuačný.
Vadilo nám, že pri čakaní na výťah nevidíme aktuálnu pozíciu výťahov v šachtách, na druhej strane priemerná doba čakania (piatok doobedie) bola akceptovateľná. Po vystúpení z výťahu nás čakal požiarny uzáver vo forme presklených dverí so slepou kľučkou doplnený zvončekom k jednotlivým bytom. Po jeho prekonaní nás víta na spoločnej chodbe otočný oceľový rám s príjemnou florálnou ilustráciou, ktorá zakrýva nevábne dvere a priestor výrazne oživuje. Nepríjemne však pôsobí zvýšená teplota spoločných chodieb na jednotlivých poschodiach. Popri zrejme nedostatočnej izolácii TZB rozvodov v podlahách to bude mať na svedomí aj fakt, že na odvetranie týchto priestorov sa jednoducho zabudlo.
Parkovacie miesta sú zoradené prehľadne, šikmé státie uľahčuje vjazd aj výjazd z boxu. Osová šírka parkovacieho miesta je 235 cm (niektoré miesta sú širšie) a minimálnu prejazdnú svetlú výšku sme namerali 207 cm. Premávka je tu logická, jednosmerná, i keď niektorí vodiči systém zatiaľ nepochopili (klik pre foto – prvé vozidlo zľava).
Vychádzaniu áut z objektu do premávky už ale inteligencia chýba. Pri výjazde z garáží sa dráha auta križuje s promenádou chodcov vedúcou popred objekt pozdĺž obchodných priestorov. Tu sa už asi na bezpečnosť nemyslelo. Výjazdy v čase dopravnej špičky budú určené skôr pre vodičov s pevnými nervami, ako pre pohodlné vyštartovanie do pracovného dňa.
Použité stavebné materiály
Pri stavbe tohto objemu je obtiažne hodnotiť vhodnosť použitých materiálov. Bolo tu použitých veľa hmôt, ktoré konečný obyvateľ priestoru nevníma, prípadne nepríde s nimi do kontaktu. Preto sa obmedzíme iba na ad hoc postrehy. Z hľadiska architektonického vnímania exteriéru je zvolená materiálová charakteristika opláštenia správna. Nášľapné vrstvy podláh v bytoch pôsobia lacno, naopak s protišmykovosťou terasových dlažieb sme boli veľmi spokojní. Oficiálna webová stránka súboru informuje o použití hliníkových okien s izolačným dvojsklom s hodnotou koeficientu prestupu tepla 1,1 W/(m2.K), my sme našli zasklenie aj s deklarovanou aj so slabšou hodnotou (klik pre foto).
Remeselné zvládnutie
Všimli sme si viacero dobrých výsledkov remeselnej práce, no opýtali sme sa aj otázku Ako kvalitne pracuje stavebný robotník, keď jeho hodinová odmena sú 2 € brutto? Iste, keď je ochotný za túto cenu pracovať, potom sa zmysel otázky stráca... Byty sa predávajú iba štandardne dokončené, nie ako holobyty. Treba preto dúfať, že dokončovacie práce dopadnú (v tom Vašom, vyhliadnutom byte) aspoň tak kvalitne ako v garsónke č. 481 (na fotke) a rozhodne nie tak ako v 3i byte č. 348 (klik pre foto).
To, že sú veže opäť „ofáčované“ lešením a investor odstraňuje systémové chyby fasády by nám až tak nevadilo. Dôležité je, že existuje záujem chyby odstrániť (čo na iných projektoch nie je vždy samozrejmosťou). Keď sme pri opravách, odporúčame preveriť izoláciu svetlíka v mezonete č. 204. Zatekať by rozhodne nemal (klik pre foto).
Technické detaily
Fasáda tvorí podstatný architektonický prvok a okná významne tlmia hluk z ulice. Projektant predpokladal, že klasické vetranie oknami nebude asi dobrý nápad, preto sú v parapetoch inštalované zatvárateľné vetracie otvory so systémom filtrov. V mezonetoch je použitá luxusnejšia alternatíva (klik pre foto). V bytoch sú nad dverami do jednotlivých miestností urobené klimatizačné prípravy (klik pre foto). Ani III Vežiam sa nevyhýbajú ťažko pochopiteľné úkazy, napr. nelogické umiestnenie klimatizačného výduchu (klik pre foto). Správca objektu asi veľmi nedbá na protipožiarnu legislatívu, viac ako pol roka presiahnutá doba revízie hydrantu je na pokutu (klik pre foto). Naopak potešila nás príprava na automatickú reguláciu tieniacej techniky okien a zaujal kruhový svetlík v kúpeľni mezonetu (veríme, že kondenzácia vodnej pary je adekvátne vyriešená). V bytoch nájdeme prípravu na digestor s vonkajším odvodom, v mezonetoch je paradoxne iba možnosť recirkulačného módu. Na plyne variť nebudete, elektrina je tu jediná opcia. Projektanta asi neteší hyzdenie opláštenia parabolami na príjem satelitného TV signálu, na toto sa mohlo myslieť. Umývanie okien z exteriéru je zabezpečené 2-krát ročne horolezcami.
Resumé
Okolie veží je veľmi heterogénne, poskytuje priestor pre dynamicky žijúceho človeka, ktorý chce takpovediac žiť „uprostred diania“. Tento projekt poteší zákazníkov, ktorí sú kariérne založení a športovo orientovaní. Nie je tu pokoj.
Tiež je to možnosť úschovne peňazí s dividendou vo forme nájomného od nájomcu. III Veže sú príklad najmä investičného biznisu, dôsledkov realitnej bubliny a nájdeme tu mnohých majiteľov, ktorí viac pozerali na možnosť „bývať v III Vežiach“, ako na ostatné aspekty spojené s pojmom Bajkalská ulica.
pokročilé dizajnové stvárnenie dispozície bytov plnohodnotná občianska vybavenosť |
nevhodná lokalita na takýto typ stavby nepríjemná blízkosť veží medzi sebou rizikový výjazd vozidiel z garáží nemožnosť kúpy holobytu nepokoj, hluk okolia |
Stavebno-technické hodnotenie
Cena / hodnota