Bratislava II: Ship house - akože loď?

Rande s realitou

Dátum posúdenia: 28.6.2011
Tento článok s možnosťou diskusie bol zverejnený na TRENDreality.sk.

V roku 1932 otvorili v Trenčianskych Tepliciach liečebný dom Machnáč, ktorý navrhol architekt Krejcar. Tento dom patril k tomu najlepšiemu, čo sa na Slovensku kedy postavilo, jeho výnimočnosť spočíva v kompozičnej a výrazovej podobnosti s parníkom. Dnes je z liečebného domu takmer ruina.
V roku 2010 skolaudovali v Bratislave bytový dom Ship house, ktorý sa má podobať na ship, teda asi na loď. Ship house kvalitu Machnáča nedosahuje a loď nepripomína ani náhodou. Ale nemusí skončiť ako Machnáč.

Urbanizmus a širšie okolie
Investor požiadal, stavebný úrad rozhodol a schválil. Toľko k ďalšiemu rozhodnutiu, ktoré podporuje princípy urbanizmu a mestského inžinierstva a robí Bratislavu krásnym miestom na Zemi.

Kvalita projektu
Parníkovú, resp. nautickú metaforu radšej prejdeme tichým mlčaním a zameriame sa na technické aspekty.

Pôvodne zamýšľané dve podzemné podlažia sa z titulu náročnosti základových pomerov zmenili na jedno. Spodná stavba je riešená štrkovými pilótami, podhľad v suteréne zaujme priznanými hlavicami, ktoré zamedzujú prepichnutiu stropnej dosky v okolí stĺpov.



Stavba nemá čitateľný modulový raster nosných prvkov, rozpony a kombinácie sú rôzne, zároveň sa mení hrúbka prvkov vo vertikálnom smere. Tento jav nemá podstatný vplyv na výmeru bytov. Typické podlažie je prehľadné, s jednoduchými a praktickými líniami, nepatrné odlišnosti nájdeme iba pri umiestnení balkónov. Výťahové šachty so schodiskom sú rozumne umiestnené v samostatnom priestore, ktorý vystupuje na severnej časti fasády z primárnej hmoty objektu. Dispozície 2-izbových bytov sú tradičné, 3-izbové alternatívy sú mierne avantgardné – v jednom prípade zaujme krivkový pôdorys spálne, v druhom type je zvláštnosťou vstupná chodba s veľkým oknom, čo je raritné a dobré riešenie.



Bolo by zaujímavé sledovať genézu „výroby“ tejto stavby a súvisiacu diskusiu. Exteriérová farebnosť a riešenia balkónov nezaprú podobnosť s bytovkami Pegas na Vyšehradskej ulici, a to aj napriek tomu, že autori projektu sú iní. Zaujímavosťou je súkromná škôlka zaberajúca plochu celého II. NP so samostatným vchodom.

Aj Ship house narazil na plytčinu v podobe kvalitatívnych medzí – napríklad tabule chodbových okien na severnej strane sú príliš veľké a nepraktické. Projektovému riešeniu chýba myšlienka nejakej vábnosti. Toto by sa dalo vysvetliť pôvodným zámerom v štýle postaviť niečo, čo sa bude podobať na loď. Výsledok je však akési indiferentné „čudo“ divnej farby a hmoty, ktoré veľmi nenadchne.

Inteligentnosť riešení
Celý objekt je dispozične jednoduchý a prevažujú v ňom jasné tvary. Autori využili osovú súmernosť pôdorysov susedných bytov, čo zjednodušuje nároky na stúpacie rozvody. Hygienické kritérium výmeny vzduchu zabezpečuje systém filtrovaného prieduchu v kombinácií s toaletným odsávaním. Nasávacia mriežka je na niektorých miestach elegantne umiestnená v okennom ostení (klik pre foto).
Jedna z trojizbových opcií je riešená s prechodnou kúpeľňou, do ktorej je priamy prístup z dvoch izieb. Dispozícia tejto kúpeľne je v poriadku, dobrý dojem však kazí nelogické umiestnenie zásuviek v trojrámiku. Takéto riešenie je pre každého praváka veľmi nepraktické, navyše vzdialenosť zásuviek od umývadiel je príliš veľká.



Skutočná lahôdka sa nachádza priamo pred hlavných vchodom. Je ňou vyhradené parkovacie miesto pre invalidov č. 17 – stĺp v jeho strede nemá konkurenciu (klik pre foto).

Použité stavebné materiály
Nosný systém tvorí ŽB skelet s výplňovým tehlovým murivom. V suteréne bol použitý vodostavebný betón, protiradónovú ochranu nebolo na základe výsledkov merania potrebné riešiť. Budova je obalená 12 cm minerálnou izoláciou. Materiálový štandard je skôr základnej úrovne, nájdeme tu napr. obyčajné laminátové podlahy, fóliované interiérové dvere. Vyššiu úroveň zastupujú izolačné trojsklá okien, ktoré veľmi dobre eliminujú exteriérovú hlučnosť. Obmedzením sú použité vzory a farebnosť obkladov a dlažieb. Najmä vzor laminátovej podlahy nemusí ulahodiť každému.



Ako to už býva pri stavbách podobných rozmerov zvykom, variť sa bude iba na elektrine.

Remeselné zvládnutie
Silnou stránkou Ship house-u je kvalita remeselného spracovania. Omietky a rovinnosť vnútorných povrchov sú zvládnuté veľmi dobre (toto neplatí pre niektoré časti fasády), ukončovacie detaily sú rovnako slušné. TZB príprava na kuchynskú linku bola vo všetkých navštívených bytoch navrhnutá a zvládnutá tiež kvalitne. Až na drobné výnimky sme nepostrehli žiadne významné nedostatky, ktoré zvyknú ľuďom klať oči. Tu treba vidieť skúsenosť investora, ktorý predáva byty finálne dokončené, takmer v režime cash & carry.

Technické detaily
Pivničné kobky ani nič podobné Ship house neponúka. Pre bicykel, lyže a x obdobných predmetov bude treba nájsť miesto v byte. Okrem klasických parkovacích státí je k dispozícii samostatná garáž s dvojúrovňovou plošinou (klik pre foto). Istým obmedzením je jej závislosť na el. energii a mierna časová strata počas obsluhy, avšak riešenie je to veľmi dobré a hodné inšpirácie. Rovnako potešila výťahová signalizácia – pri čakaní vidíte, na ktorom poschodí sa kabína nachádza. Niektoré niky vo vstupnom priestore do bytov, ktoré sú určené na vstavané skrine, majú hĺbku iba 58 cm, čo nemusí byť vždy dostatočné.

Resumé
Počas našej návštevy sme postrehli nefalšovaný úsmev medzi viacerými majiteľmi bytov a zástupkyňou investora, ktorá im byty predávala. Jednu majiteľku sme prekvapili otázkou, čo jej na bývaní vadí, kde sú chyby. Nevadilo jej nič a je veľmi spokojná. A zdá sa, že spokojní sú všetci, čo tu bývajú.
Chyby a nedostatky, ktoré sme postrehli, nemusia prekážať každému. Takže slová investora o tom, že na Ship house je hrdý, majú niečo do seba.


remeselné zvládnutie
izolačné trojsklá
poschodová garáž s autovýťahom
čudný názov vzhľadom na stvárnenie hmoty
urbanizmus
iba základný materiálový štandard




Stavebno-technické hodnotenie
******


Cena / hodnota
******


Fotogaléria